UTRECHT - Een criminele internetbende bestookt sinds zaterdagavond klanten van de Rabobank met nepmails om zo vertrouwelijke informatie te ontfutselen. Dat heeft een woordvoerder van de bank maandag bevestigd. De oplichters vragen in deze zogenoemde phishing-mails naar onder meer pincodes van bankpassen en creditcardgegevens.

Volgens de Rabobank-woordvoerder verzamelen de oplichters e-mailadressen via virussen en plukken ze van websites af. Daarna "schieten ze met hagel", ze versturen willekeurig nepmails naar zo veel mogelijk e-mailadressen in de hoop dat daar Rabobank-klanten tussen zitten.

Invulformulieren

De phising-mail lijkt afkomstig van het e-mailadres service@rabobank en bevat een link naar een website van een bedrijf in Chicago. Daar hebben de oplichters een aantal invulformulieren aangehangen. De Rabobank heeft deze webpagina's zaterdagavond uit de lucht laten halen.

De zegsman kan niet goed inschatten hoeveel Rabobank-klanten een nepmail hebben ontvangen. Bij de bank zijn inmiddels wel 25 meldingen binnengekomen van verontruste klanten. Op de website van de Rabobank staat informatie over de phishing-mail en advies hoe men kan controleren of het gaat om nepmails. "En laat niet overal je e-mailadres achter", adviseert de woordvoerder.

Dit soort criminele e-mailbombardementen gebeurt steeds vaker, aldus de zegsman. In december kreeg de Postbank nog te maken met phishing-mails.