AMSTERDAM - Nog geen drie weken nadat iDeal de innovatieprijs van de Thuiswinkelbranche won, heeft het Nederlandse bestaalsysteem opnieuw een award in de wacht gesleept. Afgelopen week won het de internationale EPCA Gold Price voor 'Most Innovative Retail of Corporate Payments Product launched during 2005'.

Deze award wordt jaarlijks toegekend aan het product dat de meest waardevolle bijdrage heeft geleverd aan het Europese betalingsverkeer.

iDeal werd in oktober 2005 als nieuwe standaard voor betalen op internet geïntroduceerd. Het betaalsysteem is een gezamenlijk initiatief van ABN AMRO, ING Bank, Postbank en Rabobank. Inmiddels bieden al meer dan 2000 webwinkeliers iDeal aan. In het eerste half jaar werden al meer dan 650.000 transacties verwerkt.

Uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat ruim de helft van de internetters iDeal een veilig betaalmiddel vindt om internetaankopen te doen. Van de mensen die daadwerkelijk online shoppen beschouwt zestig procent iDeal als zeer veilig. Daarmee wordt het systeem als veiliger beschouwd dan de creditcard (twintig procent van de internetters vindt de creditcard een veilig betaalmiddel).