AMSTERDAM - De meeste mensen die een zoekmachine gebruiken verwachten dat hetgeen ze zoeken, te vinden is op de eerste resultatenpagina. De meeste internetters bekijken drie pagina's met zoekresultaten, alvorens ze opgeven. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau iProspect.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat eenderde van de internetters de bedrijven die op de eerste zoekresultatenpagina verschijnen, linken met topmerken.

Zeker 62 procent van de gebruikers klikt op een zoekresultaat op de eerste pagina. In 2002 was dat 48 procent. Wanneer mensen op de eerste resultatenpagina niet vinden wat ze zoeken verandert 41 procent van zoekterm of zoekmachine.

Volgens directeur van iProspect, Robert Murray, toont het onderzoek aan dat het van steeds groter belang wordt om op de eerste pagina van zoekresultaten te staan. Danny Sullivan, hoofdredacteur van de site Search Engine Watch, beaamt dat. "Gebruikers weten wat ze willen en ze willen het ook direct kunnen vinden, het liefst op de eerste pagina".