KARLSRUHE - Het hoogste federale gerechtshof in Duitsland heeft donderdag reclame voor ringtones in jongerenbladen aan banden gelegd. Advertenties voor beltoontjes zijn niet meer toegestaan als niet duidelijk is hoeveel de koper precies kwijt is voor het deuntje.

Dat berichtten Duitse media donderdag. De uitspraak heeft ook betrekking op reclame voor andere 'mobiele fun' zoals wallpapers, spelletjes of icoontjes.

Hoge kosten

De zaak draaide om reclame in het blad Bravo Girl waar lezeressen om de oren worden geslagen met ringtone-aanbieders. Deze beltonen moeten veelal worden gekocht door te bellen met een duur nummer, in dit geval voor 1,86 euro per minuut. De gemiddelde duur van een gesprek is niet vermeld en al evenmin dat de kosten van een hip gsm-geluidje kunnen oplopen tot ruim boven de 5 euro. Ringtones die na aankoop via sms worden afgeleverd kunnen ook bijna 5 euro kosten.

Het hof vindt dat de advertenties misbruik maken van de onervarenheid van de jonge consumenten. Die vormen in Duitsland wel een lucratieve markt. Jeugdige Duitsers tot negentien jaar geven jaarlijks 190 miljoen euro uit aan ringtones en aanverwante gadgets of diensten voor de mobiele telefoon zoals chatten per sms.