TOKIO - Microsoft hoopt met een groter aanbod van spellen alsnog de Japanse gamer voor de Xbox-spelcomputer te winnen. Het Amerikaanse softwarebedrijf kondigde donderdag een nieuw offensief aan, onder meer met games die met lokale partners zijn ontwikkeld. Een honkbalspel wordt zelfs exclusief op de Japanse markt gebracht.

De Xbox heeft tot dusver weinig aftrek gevonden in Japan. Zelfs de komst van de nieuwste versie, de 360, kon daar eind vorig jaar weinig aan veranderen. De baas van de Japanse activiteiten, Yoshihiro Maruyama, moest daarom op 1 april het veld ruimen. Zijn opvolger hoopt nu met nieuwe games het tij te keren. In totaal moeten er in de zomer veertig titels in de winkel liggen.

Honkbal

Een van de belangrijkste nieuwe speltitels is Pro Baseball Spirits 3. Microsoft hoopt met dit spel te profiteren van de enorme populariteit van honkbal in Japan. Het Aziatische land won onlangs nog de World Baseball Classic, waaraan Nederland ook had deelgenomen.

De lauwe ontvangst van de Xbox in Japan staat in sterk contrast met de situatie in de Verenigde Staten en Europa. Daar is nog steeds moeilijk aan een Xbox 360 te komen. Dit komt overigens mede door de beperkte productiecapaciteit voor het apparaat.

Geavanceerd

In Japan maken Sony en Nintendo de dienst uit. Beide Japanse concerns hebben aangekondigd later dit jaar met een nieuwe spelcomputer te komen. Sony moest onlangs wel de introductie uitstellen. De Xbox 360 is de meest geavanceerde spelcomputer die nu op de markt is.