AMSTERDAM - Nederlanders kloppen niet snel online aan bij bijvoorbeeld een notaris, accountant of de horeca. Wel kopen ze steeds meer producten zoals cd's via internet. Ook de industrie maakt steeds meer gebruik van het internet als verkoopkanaal. Dat blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Nederlandse bedrijven hebben hun verkopen via internet tussen 2000 en 2004 zien stijgen van vier naar tien procent van de totale omzet. Binnen de dienstensector werd in 2004 drie procent van de verkopen gedaan via internet. Sinds 2000 is dat cijfer vrijwel niet veranderd.

De industriesector behaalde twee jaar geleden veertien procent van de omzet via internet, net als in 2002. De handel haalde in 2004 twaalf procent van de omzet uit e-commerce, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder.

Niet geschikt

De dienstensector blijft achter, omdat het daarin veelal gaat om kleine bedrijven met weinig middelen om digitale verkoop op te zetten, verklaart woordvoerder Michiel Vergeer van het CBS. Ook zijn bepaalde diensten, van bijvoorbeeld het café- en restaurantwezen, niet geschikt voor verkoop via internet.

Nederland scoort met de cijfers over e-commerce net boven het gemiddelde van de 25 EU-landen. In Ierland verkopen bedrijven ruim twee keer zoveel via internet als in Nederland en ook het bedrijfsleven in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk loopt op dit gebied ruimschoots voor. De verschillen worden volgens Vergeer deels verklaard door het relatief grote aandeel van de dienstensector in de Nederlandse economie.