E-mail belangrijkst in contact met klant

ROTTERDAM - E-mail is voor bedrijven het belangrijkste instrument geworden om in contact te treden met klanten. Over de afgelopen vijf jaar is het e-mailverkeer met klanten met 80 procent gestegen, terwijl het persoonlijk contact met 20 procent afnam.

Dit blijkt uit een peiling van Ernst & Young voor zijn tweemaandelijkse ICT-barometer. Het adviesbureau ondervroeg ruim zeshonderd directeuren en managers. De resultaten zijn woensdag bekendgemaakt.

In de communicatie met klanten wordt tegenwoordig voor 32 procent gebruikgemaakt van e-mail. De telefoon volgt nog wel op de voet met 31 procent, het persoonlijke contact is gedaald tot 26 procent.

Vrouwen

Opvallend is dat vrouwen positiever staan tegenover de toenemende e-mailcultuur. Bijna twee derde van de ondervraagde vrouwen kan zich erin vinden, bij de mannen is dat 52 procent.

Een deel van de directeuren, ongeveer 15 procent, gebruikt de verdere digitalisering van de samenleving ook als smoes als werk niet af is. Zij geven dan de schuld aan problemen met hun computer. Mannen doen dit vaker dan vrouwen. Jongeren gebruiken eerder dergelijke excuses dan ouderen.

Tip de redactie