Opta: internetbeller heeft grotere verantwoordelijkheid

UTRECHT - Internetbellers zijn voor een deel zelf verantwoordelijk voor de beveiliging tegen afluisteren, aanvallen en ongewenste boodschappen. Technisch toezichtsmedewerker H. Dries van telecomtoezichthouder Opta heeft dat dinsdag gezegd op een bijeenkomst over de risico's van internettelefonie.

Hoe ver de gebruikersverantwoordelijk gaat en wat de taken van aanbieders en de Opta zijn, is nog volstrekt onduidelijk, voegde Dries daar aan toe. "We weten nog niet wat we moeten doen. De gevaren moeten zich nog manifesteren. We houden de vinger aan de pols."

Grote concurrentie

Grote aanbieders als KPN en Tele2 vechten momenteel hard om de gunst van de nieuwe beller. Telefoneren over internet is goedkoop, maar het levert ook nieuwe gevaren op. Diensten kunnen uitvallen door een aanval, kwaadwillenden kunnen gesprekken afluisteren en aftappen en bellers kunnen worden geconfronteerd worden met de belvariant van spam: spit, de ongewenste audioboodschap.

De Opta kondigde hard optreden aan tegen ongewenste berichten via de digitale telefoonlijn. De internetpagina spamklacht.nl is ook open voor klachten over spit, benadrukte Dries.

Tip de redactie