Gamers wagen zich in de buitenwereld

AMSTERDAM - Spelers van computergames zijn niet langer aan huis gebonden. Marinka Copier, docent aan de Universiteit van Utrecht bij de masteropleiding Nieuwe Media en Digitale Cultuur, ziet steeds meer 'mixed reality games' ontstaan. Spellen die de speler de buitenlucht insturen.

"Meestal zijn deze games een combinatie tussen moordraadsels en speurtochten", beschrijft Copier op gametoday.nl. "Een spel dwingt je om naar buiten te gaan en de wereld om je heen te verkennen. Een wereld die door het raadsel opeens een hele andere betekenis krijgt. Het bos vlakbij? Blijkt misschien wel de locatie van een fictieve moordzaak."

Kledingmerk

Als bijzonder voorbeeld van een mixed reality game beschrijft Copier EDOC, een spel dat deze maand in de Verenigde Staten begon. EDOC is een kledingmerk. In ieder kledingstuk zit een raadsel verborgen. Wie het raadsel oplost, krijgt een inlognaam voor de website en kan met het spel meedoen. Spelers van dit soort spellen zijn volgens Copier het meest enthousiast over het ontmoeten van gelijkgestemden.

"Niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in Engeland en Duitsland ontstaan steeds meer communities van spelers die elkaar via dergelijke games hebben leren kennen. En daar zijn heel wat niet-fictieve vriendschappen uit voortgekomen!", aldus Copier.

Bijenkorf

In Amsterdam gaan gamers vrijdag nog een stapje verder. Ze komen niet alleen achter hun bureau vandaan, maar zetten zichzelf ook te kijk. In de etalage van de Bijenkorf spelen ze op 24 maart 24 uur lang het spel '24: the game'.

Het Playstationspel is gebaseerd op de televisieserie van Fox. De televisieshow is toe aan het vierde seizoen, nu maakt het de overstap naar het computerspel. De speler kruipt in de huid van Jack Bauer die in 24 uur tijd een terroristische aanslag moet voorkomen. Jammer voor de mannen, want volgens Copier blijkt uit onderzoek dat mannen met gamen liever in de huid van een vrouw kruipen.

World of Warcraft

In World of Warcraft (wereldwijd 4,5 miljoen spelers) blijkt een op de twee vrouwelijke avatars door een man te worden gespeeld. Vrouwen blijven ook online liever vrouw, aldus Copier, want slechts een op de honderd mannelijke avators wordt gespeeld door een vrouw.

Flirten

De docente heeft ook de verklaring voor het zogeheten gender-bending van mannen: "De belangrijkste motivatie is dat virtuele vrouwen worden verwend. Er wordt in online werelden namelijk heel wat af geflirt. En dan te bedenken dat het dus in werkelijkheid meestal mannen zijn die met mannen aan het sjansen slaan!"

Tip de redactie