Klanten Postbank weer doelwit internetoplichters

DEN BOSCH - Klanten van de Postbank zijn wederom het doelwit van internetoplichters. Computercriminelen hebben een listig virus ontwikkeld dat hun wachtwoorden en codes registreert, ontdekte een analist van het Russische antivirusbedrijf Kaspersky donderdagavond.

Vorig jaar werden zeker vier pogingen ontdekt om klanten van de Postbank via e-mail naar een nepsite te lokken. Het gaat deze keer om een nieuwe, geavanceerde methode, verklaarde R. Schouwenberg van Kaspersky.

Foutmelding

Internetters raken besmet met het virus na bezoek aan bepaalde sites met illegale kopieën van computersoftware. Zodra geïnfecteerde klanten hun gebruikersnaam, wachtwoord en zogenoemde TAN-code invoeren en versturen, ontvangen ze een exacte kopie van een authentieke Nederlandstalige foutmelding. "Het ziet er erg betrouwbaar uit", aldus de virusonderzoeker. De vertrouwelijke informatie is dan gekopieerd en verstuurd naar de virusschrijver, zegt Schouwenberg.

Pogingen tot oplichting strandden in het verleden meestal op gebrekkig Nederlands in de berichten aan de ontvangers. Het virus waart rond 'in het wild', maar meldingen uit Nederland zijn nog niet bekend, aldus Kaspersky.

Sms

Schouwenberg benadrukt dat klanten die hun TAN-code via sms ontvangen geen gevaar lopen. Het gevaar geldt alleen voor mensen die nog gebruik maken van de papieren lijsten met TAN-codes. Toen de Postbank vorig jaar kritiek kreeg op het systeem van de statische codes, lag het aantal gebruikers van de papieren lijsten op 40 procent.

Een woordvoerder van de Postbank kon donderdagavond niet zeggen of het bestaan van het virus bij de bank bekend is. Het was voor hem daarom nog niet mogelijk om te reageren.

De makers van het virus richten zich behalve op klanten van de Postbank ook op de klanten van een aantal Duitse banken.

Tip de redactie