REDMOND - Softwaregigant Microsoft neemt zijn belangrijkste onderdeel Windows onder handen. Aan het hoofd van de kaskraker van het concern komt de 40-jarige Steven Sinofsky te staan, zo werd donderdag bekendgemaakt. Sinofsky wordt beschouwd als een vertrouweling van Microsoft-oprichter Bill Gates.

Sinofsky wordt in zijn nieuwe functie verantwoordelijk voor de nieuwe versies van Windows. Eerder deze week werd bekend dat de nieuwste variant van het besturingssyteem, Windows Vista, later op de markt zal komen dan eerst was gepland. Consumenten moeten tot begin volgend jaar wachten voor ze het nieuwe besturingssysteem voor hun computer kunnen aanschaffen.

Microsoft kondigde verder aan dat de divisie Windows binnen het concern zal worden opgedeeld in acht groepen. Sinofsky is de opvolger van Jim Allchin, die zoals eerder aankondigd volgend jaar met pensioen gaat. Op het nieuws over de reorganisatie werd door beleggers negatief gereageerd. Het aandeel Microsoft stond donderdag onderin de Dow-Jonesindex met 1,6 procent verlies.

Google

Volgens een verklaring die Microsoft uitgaf moet Sinosfky vaart zetten achter de uitgave van nieuwe software van Microsoft. De introductie van het huidige besturingssyteem Windows XP is inmiddels al weer vijf jaar geleden. De nieuwe topman moet bovendien zorgen dat de internetdienst MSN beter gaat concurreren met Google, de meest gebruikte zoekmachine.

Windows maakt momenteel niet zijn meest glorieuze tijd door. Besturingssysteem XP kampte met veiligheidslekken, waardoor het twee jaar geleden moest worden opgelapt. De introductie van opvolger Vista had eigenlijk al een feit moeten zijn, maar dat wordt nu opnieuw later. Aan het nieuwe uitstel liggen strenge veiligheidseisen ten grondslag.

Het is voor de tweede keer binnen een jaar dat de bedrijfsstructuur van Microsoft op de schop wordt genomen.

Bestuursvoorzitter Steve Ballmer bracht vorig jaar september de zeven divisies van Microsoft terug tot drie. Ook die stap was ingegeven door de almaar groeiende concurrentie van met name Google, dat met grote regelmaat nieuwe producten op de markt brengt en een groter marktaandeel heeft dan MSN.