Steeds meer Nederlanders schaffen tweede mobieltje aan

AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders schaffen een tweede mobiele telefoon aan. Er zijn inmiddels meer mobiele aansluitingen in Nederland dan dat er inwoners zijn. Uit woensdag gepubliceerde cijfers van het onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de zogenoemde penetratiegraad vorig jaar is gestegen tot 103 procent.

In totaal zijn er 16,9 miljoen mobiele aansluitingen tegen 16,4 miljoen een jaar eerder.

Het betekent dat er 3 procent meer mobiele aansluitingen dan dat er mensen wonen in Nederland. Bejaarden en baby's zijn ook meegerekend en deze groepen zijn doorgaans niet in het bezit van een mobieltje.

Internetten

De Nederlanders geven ook steeds meer uit aan mobiel bellen. Vorig jaar gaven we met zijn allen 5,94 miljard euro uit aan mobiel bellen en mobiele dataservices zoals sms-en en internetten. Dat is een stijging met 5,6 procent ten opzichte van 2004, aldus Telecompaper. Vooral in het tweede kwartaal van vorig jaar kwamen er veel meer aansluitingen bij.

Marktleider in deze tak van sport is nog altijd KPN met een aandeel van circa 39,9 procent. KPN nam vorig jaar Telfort over. Dat bedrijf had een marktaandeel van 6,4 procent, waarmee KPN op 31 december 2005 een marktaandeel van ruim 46 procent in handen had.

Vodafone heeft een belang van 27,9 procent, T-Mobile 16,7 procent en Orange op 9,1 procent.

Grens

Telecompaper denkt dat de markt dit jaar met 4 tot 5 procent verder groeit. Daarmee doorbreekt de mobiele bel- en datamarkt de grens van 6 miljard euro.

Tip de redactie