WASHINGTON - Grote, gerespecteerde bedrijven dragen bij aan de verspreiding van ongewenste en schadelijke internetadvertenties, zoals de zogenoemde pop-ups. Tot die conclusie komt het Amerikaanse Center for Democracy & Technology in een onderzoek. De burgerrechtenorganisatie publiceerde maandag de namen van een aantal van die bedrijven en dringt aan op de verandering van hun reclamebeleid.

Het CDT toont in een rapport aan hoe grote adverteerders via een complex netwerk van tussenpersonen betalen om hun diensten en producten aan te bieden via pop-ups. In de analyse komen elf bedrijven naar voren die zaken doen met het beruchte reclamebedrijf 180Solutions.

"Bewust of onbewust voeden deze bedrijven de verspreiding van ongewenste programma's die het computerverkeer hinderen, de privacy bedreigen en de internetgebruik van miljoenen gebruikers aantasten", verklaarde directeur A. Schwartz in een toelichting.

Gedupeerd

Zijn organisatie wijst onder meer Club Med, GreetingCards.com en LetsTalk.com terecht, omdat de bedrijven openheid weigerden te verschaffen over hun advertentiebeleid. "Irritante internetreclame zou niet bestaan als er geen financiers voor waren", beargumenteerde Schwartz.

Eerder dit jaar diende het CDT een officiële klacht in tegen 180Solutions bij de Amerikaanse handelsautoriteit FTC. De onderneming zou "ontelbare" internetters hebben gedupeerd met haar oneerlijke en misleidende praktijken.