Telegraaf neemt belang in GeenStijl

AMSTERDAM - Uitgeversmaatschappij De Telegraaf heeft een belang van 40 procent genomen in GS Media, uitbater van de weblog GeenStijl. Dat heeft een woordvoerster van de uitgever vrijdag gezegd. De oprichters van GeenStijl, Dominique Weesie en Ambroos Wiegers, hebben de rest van GS Media in handen.

Weessie ontkent dat de Telegraaf dat bedrag heeft neergeteld. Uit de losse pols noemt Weessie een bedrag tussen de één euro en de tien miljoen euro als vraag- en aanbodprijs.

De populaire weblog is drie jaar geleden binnen het uitgeversconcern ontstaan. Dominique Weesie en Ambroos Wiegers, toen werkzaam bij de uitgever, begonnen GeenStijl in hun vrije tijd als hobbyproject. Inmiddels is GeenStijl uitgegroeid tot een bedrijf met zes betaalde werknemers.

De site is met 1 miljoen unieke bezoekers een van de best bezochte weblogs. Spaces van MSN en Web-log van Ilse Media zijn koplopers met 3,5 miljoen bezoekers. GeenStijl profileert zichzelf als een website waar "nieuwsfeiten, schandelijke onthullingen en journalistiek onderzoek elkaar afwisselen met luchtige onderwerpen en prettig gestoorde onzin".

De Telegraaf denkt dat GeenStijl nog groter zal worden en wil de verdere groei financieren. GS Media kan zichzelf al bedruipen met de verkoop van banners.

De redactie van GeenStijl blijft onafhankelijk en zal geen strobreed in de weg gelegd worden, aldus de woordvoerster. De uitgever heeft zich ingekocht in GS Media om de ontwikkeling van deze nieuwe vorm van journalistiek op de voet te kunnen volgen. Mogelijk wordt het belang op termijn uitgebreid.

Tip de redactie