Internetomzet thuiswinkelbranche boven 2 miljard

EDE - De omzet van de Nederlandse thuiswinkelbranche op internet is vorig jaar voor het eerst boven de 2 miljard euro uitgekomen. De omzet bedroeg 2,21 miljard euro tegen 1,68 miljard euro in 2004.

In vier jaar tijd zijn de inkomsten meer dan verviervoudigd, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org en het onderzoeksbureau Blauw Research. Bij Thuiswinkel.org zijn bijna driehonderd webwinkels aangesloten. De totale omzet van de thuiswinkelbranche, inclusief het winkelen via televisie en catalogi, kwam ongeveer 1 miljard euro hoger uit.

Zorgstelsel

De meeste groei was er in de verkoop van verzekeringen via internet. Dit had ook te maken met de invoering van het nieuwe zorgstelsel, zo zei directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

In totaal kwamen er in 2005 ongeveer 1,3 miljoen nieuwe internetkopers bij. Populaire websites als Marktplaats zorgden vooral in het eerste halfjaar voor een instroom. Volgens de cijfers deden vorig jaar ongeveer 5,1 miljoen Nederlanders aankopen op het internet.

Reizen

De omzetgroei van de branche vlakte in de tweede helft van vorig jaar af. Dit was het meest zichtbaar in de boekingen van reizen op internet, waar ongeveer een derde van de omzet vandaan komt. Blauw Research verwacht dat de groei in 2006 lager uitvalt dan de 32 procent in het afgelopen jaar.

Volgens directeur Jongen van Thuiswinkel.org kan de hoge groei wel worden volgehouden als nieuwkomers meer geld gaan uitgeven. Het gemiddelde bestedingsbedrag van een internetkoper steeg vorig jaar licht, van 424 in 2004 naar 433 euro.

Tip de redactie