Volkswagen kaapt polo.eu weg

AMSTERDAM - Autofabrikant Volkswagen mag zich gelukkig prijzen met de domeinnaam Polo.eu. Drieënhalve minuut nadat Volkswagen de domeinnaam van het bekende type registreerde, meldde Polo Ralph Lauren zich. Daarmee viste het kledingmerk achter het net. Ook levensmiddelenconcern Nestlé, die de domeinnaam had willen registreren voor het mintsnoepje Polo, had pech. Dat schrijft de BBC.

Vanaf 7 december konden houders van een merknaam als eerste hun .eu-domeinnaam vastleggen. De domeinnamen bleken een gewild object en worden uitgedeeld volgens het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Vervolgens moet binnen 40 dagen worden aangetoond dat de aanvrager daadwerkelijk in het bezit is van de geregistreerde merknaam. De .eu-domeinnamen komen in april in bedrijf.

Tijdens de eerste registratieperiode ontving uitgever Eurid ruim 300.000 aanvragen voor 219 duizend domeinnamen. Er waren 1,37 gegadigden voor iedere naam.

De Duitsers hebben de meeste aanvragen gedaan (29 procent). De Nederlanders staan op de tweede plek. Zij zijn verantwoordelijk voor 17 procent van de registratiepogingen.

Sex.eu

Sex.eu is het meest aangevraagde .eu-domeinnaam. Binnen anderhalf uur was het domein 193 keer gereserveerd, meldde Eurid. In totaal hebben 272 gegadigden dit domeinnaam geprobeerd aan te vragen.

Tot begin februari kregen eigenaren van geregistreerde merknamen voorrang bij de aanvraag van een .eu-domein. Tot 7 april zijn vervolgens eigenaren van een niet-geregistreerde merknaam aan de beurt. Burgers kunnen na 7 april een .eu-domeinnaam aanvragen.

Tip de redactie