AMSTERDAM - Versatel heeft 2005 afgesloten met ongeveer 60.000 abonnees voor livebeelden van het eredivisievoetbal via internet. Dit is ver onder de oorspronkelijke ambitie van 100.000 klanten. Deze doelstelling liet Versatel in november vorig jaar al vallen nadat was gebleken dat de belangstelling tegenviel.

Versatel maakte het nieuwe aantal abonnees woensdag bekend bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Het telecom- en kabelbedrijf, dat is overgenomen door Tele2, hoopt de komende maanden meer klanten binnen te halen door naast het voetbal ook 'gewone' televisiezenders aan zijn aanbod toe te voegen. De onderneming hoopt daarmee KPN voor te zijn, dat eveneens begint met internettelevisie.

Reclame

Versatel verwierf eind 2004 voor drie jaar de rechten op livevoetbal uit de eredivisie. Het bedrijf betaalde daarvoor in totaal 91,5 miljoen euro. De totale investering is voor Versatel veel hoger uitgevallen omdat het bedrijf zijn netwerk voor de uitzendingen geschikt moest maken en veel geld moest steken in reclame.

Tv-kijkers bleken vorig jaar de kat uit de boom te kijken met het internetvoetbal. Bij het begin van het voetbalseizoen keken slechts 10.000 huishoudens naar het nieuwe product. Canal+, dat de voorgaande seizoenen livevoetbal uitzond, had meer dan 200.000 abonnees.