AMSTERDAM - Consumenten kunnen vanaf juni voor het eerst tv-kanalen ontvangen die volledig in HDTV uitzenden. Chellomedia maakte dinsdag bekend dat het gaat om een sportzender en om een filmkanaal. Het WK voetbal moet de nieuwe techniek, die een scherper beeld en geluid biedt, aan de man brengen.

Chellomedia, onderdeel van UPC-moeder Liberty Global, borduurt met de kanalen voort op de film- en sportrechten die vorig jaar van Canal+ zijn overgenomen. Sport1 en Film1 zijn inmiddels als digitale betaalzenders in de markt gezet. Daar komen straks de HDTV-kanalen bij, aldus een woordvoerder van de onderneming.

Kostbaar

De bedoeling is om de nieuwe kanalen via alle grote kabelbedrijven aan te bieden. Deze ondernemingen werken nog aan de technische infrastructuur voor HDTV. Via de satelliet is HDTV waarschijnlijk nog niet te ontvangen. "Dat is te kostbaar", aldus de zegsman van Chellomedia.

Consumenten moeten voor de ontvangst van HDTV beschikken over een televisie en een settopbox die daarvoor geschikt zijn. Philips wil de settopboxes leveren aan de abonnees van UPC, bij Casema en Essent is het Zuid-Koreaanse Samsung ingeschakeld.

Voetbalbeelden

Met NOS, die beschikt over de uitzendrechten van het WK voetbal in Nederland, wordt nog gesproken over de doorgifte van een HDTV-signaal bij de voetbalbeelden. Chellomedia zegt inmiddels te beschikken over een sublicentie voor het WK op zijn nieuwe kanalen.

Volgens de Publieke Omroep, het overkoepelende orgaan van de publieke omroepen, moeten nog afspraken worden gemaakt over de extra kosten voor de doorgifte. "Binnen een of twee weken kan dit rond zijn", aldus Cees de Bruin, hoofd technologie en distributie. Hij schat de totale kosten op 1 miljoen tot 1,5 miljoen euro.

De publieke omroepen kijken ook naar de ontwikkeling van programma's in HDTV. Productiebedrijf NOB experimenteerde vijftien jaar geleden al met de techniek, die toen vooral werd gepromoot door de elektronicafabrikanten en de Europese Commissie. De Bruin: "We liepen toen erg voor de maat uit. Inmiddels wordt HDTV van de andere kant gestimuleerd. Consumenten zijn bereid om HDTV's aan te schaffen."