AMSTERDAM - Vorig jaar zijn 6,8 miljoen games in Nederland verkocht. Met een aandeel van 3,6 miljoen voor de spelcomputers is de consolemarkt voor het eerst groter dan die voor pc games. Dat blijkt uit cijfers over 2005 die maandag naar buiten zijn gebracht door de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI)6 .

Mede dankzij de introductie van nieuwe spelcomputers als PlayStation Portable, de Nintendo Dual Screen en de Xbox 360 zijn er vorig jaar voor het eerst meer consolegames dan pc games verkocht. Desondanks laten de omzetcijfers van 2005 een somber beeld zien. Voor het eerst stagneerde de groei van de gamemarkt in Nederland.

De NVPI brengt als brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie jaarlijks de Nederlandse gamemarkt in kaart. Dit doet de NVPI in samenwerking met GfK Benelux Marketing Services, een bedrijf dat aan de hand van gescande barcodes op de winkelvloer de daadwerkelijke verkopen van games en spelcomputers registreert.

Introductie

Een ontwikkeling van de consolemarkt heeft vooral te maken met de recente introducties van Sony's Playstation Portable, de Nintendo Dual Screen en de Xbox 360 van Microsoft. Hoeveel spelcomputers er precies in het afgelopen jaar in Nederland zijn verkocht, wordt niet vrijgegeven.

GfK's Laurens van den Oever: "Als je wilt weten hoeveel exemplaren van de Xbox 360 er zijn verkocht, dan zul je deze cijfers bij ons moeten kopen. Dat wil overigens niet zeggen dat ze gepubliceerd mogen worden, want deze informatie ligt nogal gevoelig bij de fabrikanten".

Prijs

Hoewel de verkoop van het aantal consolegames met 24 procent is gestegen, laat de omzet slechts een stijging van slechts 7 procent zien. Het verschil wordt door het NVPI toegewezen aan de daling van de gemiddelde prijs van een computerspel. Een consoletitel kostte gemiddeld 35,56 euro en dat is zo'n 5 euro minder dan in 2004.

World of Warcraft

De markt voor de pc games kreeg in 2005 zware klappen te verduren en daalde met 15 procent in zowel stuks als omzet. Volgens Wouter Rutten van het NVPI heeft dit vooral te maken met het succes van World Of Warcraft, dat met circa 120.000 verkochte exemplaren de meest succesvolle pc game van 2005 mag worden genoemd: "Uit onderzoek is gebleken dat de kopers van World Of Warcraft zoveel tijd met online spelen van deze game doorbrachten, dat er weinig tijd overbleef om andere, nieuwe spellen te kopen".

Illegale games

Kenners van de gamemarkt geven daarentegen aan dat ondanks de releases van digitale hits als World Of Warcraft, Battlefield 2, Doom 3, Call Of Duty 2 en Need For Speed Underground 2, er maar een beperkt aantal toptitels in 2005 is verschenen en dat de variatie en originaliteit van het aanbod zwaar te wensen over liet. Ook speelt explosief stijgende beschikbaarheid van illegale games via internet volgens ingewijden een belangrijke rol bij de stagnerende verkopen van pc games.

Door die slechte resultaten in de pc gamemarkt, werd in 2005 totaal voor 186 miljoen euro omgezet. Ten opzichte van de 187 miljoen in 2004 betekent dit een bescheiden daling. Maar omdat 2004 nog een groei van 12 procent in omzet liet zien, mag hieruit worden geconcludeerd dat voor het eerst sinds 2000 (de eerste meting van het GfK) de rek uit de vaderlandse gamemarkt is verdwenen.

Een tendens die bij het verkochte aantal games nog duidelijker in beeld wordt gebracht: De teller liet in 2004 6,6 miljoen stuks noteren, goed voor een groei van maar liefst 27 procent. Dit steekt schril af tegen de groei van slechts 3 procent (6,8 miljoen stuks) in 2005.