AMSTERDAM - Vrouwen doen in Nederland de duurste aankopen op internet, zeven procent besteedt meer dan 2500 euro per jaar, terwijl slechts twee procent van de mannen zoveel besteedt. Mannen geven aan zich op internet vooral te oriënteren (90 procent), terwijl 43 procent van de vrouwen zich vooral via de traditionele weg laat informeren: via via. Dit blijkt uit onderzoek van CheetahMail Nederland , uitgevoerd door Trendbox.

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consumenten zich liever via internet (85 procent), en online nieuwsbrieven (35 procent) oriënteren dan via de traditionele wegen zoals tv-reclame (14 procent) of dagbladadvertenties (13 procent). Vier jaar geleden waren dagbladen het meest populair en maakte slechts 15 procent gebruik van internet. Consumenten tussen 16 en 24 jaar staan meer open voor aanbiedingen per e-mail (52 procent) dan de oudere generatie (39 procent).

In de EU 15 zijn alleen de Zweden (42 procent) en Denen (39 procent) actiever in online winkelen dan de Nederlanders (35 procent). Nederlanders winkelen twee keer zoveel als Belgen (mannen 42 tegen 21 procent en vrouwen 17 tegen 9 procent) en zelfs tien keer zoveel als de Grieken. De manier waarop Europeanen online winkelen wordt voornamelijk bepaald door sexe en leeftijd. Online winkelen is de afgelopen vijf jaar verviervoudigd en het aantal aankopen zal de komende vijf jaar bijna tien maal zo groot zijn als in 2000.

Uit het onderzoek blijkt dat aankopen op veilingsites bijna even populair zijn als online aankopen van reizen, boeken en muziek. Gemak en prijs zijn de belangrijkste redenen voor de Nederlandse consument om online aankopen te doen. Bijna 50 procent koopt online omdat dit eenvoudiger wordt gevonden, terwijl 31 procent vooral op basis van prijs winkelt. Nederlanders besteden gemiddeld tussen de 250 en 500 euro per jaar.