DEN HAAG - KPN heeft woensdag bellen via internet landelijk beschikbaar gemaakt. Het telecombedrijf begint daarmee een offensief tegen internetaanbieders en kabelbedrijven, die al veel abonnees hebben binnengehaald met soortgelijke dienstverlening.

KPN introduceerde zijn internetaanbod al in mei vorig jaar. De periode erna heeft de onderneming de nieuwe dienst voorzichtig aan de man gebracht, vooral in grote steden. Het aantal abonnees bedroeg eind januari 50.000. Gemikt wordt op een groei van enkele honderdduizenden per jaar.

De potentie van KPN is groot. Het bedrijf is met bijna twee miljoen klanten veruit de grootste aanbieder van internet in Nederland. In totaal bellen nog ruim vijf miljoen consumenten via een vastelijnverbinding van KPN.

KPN denkt niet te laat in het internetavontuur te stappen. Bij concurrenten is nog van alles mis met bellen via internet, zo zei een woordvoerder. Het bedrijf breidt het aantal monteurs de komende tijd flink uit om voor een goede verbinding te zorgen.

Het aantal KPN-klanten voor vaste telefonie is de afgelopen jaren afgenomen door de hevige concurrentie en door de opkomst van de mobiele telefoon. De omzet staat daardoor onder druk. KPN heeft deze ontwikkeling aangegrepen om zijn divisie vaste telefonie drastisch te reorganiseren. Over enkele jaren moet het netwerk helemaal op internet zijn gebaseerd. De traditionele telefooncentrales verdwijnen daardoor.

KPN verwacht in de toekomst te moeten concurreren met bedrijven als Microsoft, Skype, Google en Yahoo, die al druk aan de weg timmeren met bellen via internet.