AMSTERDAM - Gemiddeld maken internetproviders slechts 78 procent van de beloofde downloadsnelheid waar. Consumenten zijn zich hier vaak nog niet van bewust. Bij twee op de vijf consumenten is dit zelfs minder dan 60 procent. Dat blijkt uit een onderzoek dat MarketResponse en iPing Research hebben uitgevoerd.

Internetproviders bevinden zich daarmee op glad ijs. Zodra dit percentage verder zakt zullen veel consumenten zich op een andere provider gaan oriënteren. Over het algemeen zijn de Nederlandse internetters weinig enthousiast over de verbinding. Slechts 1 op de 3 beoordeelt de eigen internetverbinding met uitstekend of zeer goed.

Een verbindingssnelheid die feitelijk lager is dan beloofd wordt door veel consumenten niet direct opgemerkt. Pas als die verbinding meer dan een kwart lager is dan het abonnement belooft leidt dat tot zoveel onvrede dat die klanten snel vertrekken. Van de zeven grootste providers scoort @Home met afstand het beste qua verbindingssnelheden. Maar ook zij maken gemiddeld genomen 10 procent van de beloofde snelheid niet waar.

Naast een te lage snelheid kan de verbinding ook helemaal uitvallen. Maar liefst de helft van alle Nederlandse internetters heeft het afgelopen halfjaar een storing gehad in de verbinding. Een groot deel van die klanten (40 procent) is niet te spreken over de wijze waarop met de storing wordt omgegaan door de provider.

Klanten van UPC hebben het meest te kampen met storingen in de internetverbinding en zijn bovendien het meest ontevreden over de afhandeling ervan.