NEW YORK - De Amerikaanse zoekmachine Google en de Amerikaanse internetaanbieder America Online (AOL) hebben een strategisch pact gesloten om nog meer advertentie-inkomsten op het internet binnen te halen.

Google investeert 1 miljard dollar (840 miljoen euro) voor een belang van 5 procent in zijn partner. In ruil daarvoor blijft de onderneming de exclusieve zoekmachineleverancier op de websites van AOL, dat onderdeel is van het mediaconcern Time Warner.

Google en AOL maakten dat dinsdag bekend na sluiting van de effectenbeurs in New York. De afgelopen dagen was al duidelijk dat beide partijen een samenwerkingsverband zouden aankondigen.

Microsoft had volgens de Amerikaanse media ook belangstelling voor een pact met AOL. Google zou daarmee een belangrijk deel van zijn inkomsten kunnen verliezen. Vorig jaar genereerden de AOL-sites ongeveer 12 procent van de omzet van de internetonderneming.

Reputatie

Voor AOL is de alliantie een mogelijkheid om zijn reputatie op te poetsen. De onderneming zag de afgelopen jaren miljoenen abonnees weglopen naar aanbieders van snel internet. Time Warner beschouwde het onderdeel daarom ook lange tijd als probleemgeval.

Investeerders oefenden zelfs druk uit om AOL af te stoten. Dat zou een erkenning inhouden dat de fusie tussen AOL en Time Warner uit 2000 was mislukt.

Google en AOL werkten al sinds 2002 samen. Google verdient daar fors aan, doordat de bezoekers van AOL-sites via zijn zoekmachine kunnen worden doorgelinkt naar adverteerders die daarvoor betalen. Microsoft, dat met zijn zoekmachine moeite heeft op te boksen tegen Google, had ook wel oren naar die inkomsten.

AOL krijgt in het nieuwe pact toestemming om advertenties die op basis van zoekopdrachten van bezoekers worden geplaatst, rechtstreeks aan zijn klanten te verkopen. Google krijgt de mogelijkheid om de content op AOL-sites beter te doorzoeken. Gebruikers van de zoekmachine zullen daarvan profiteren, zo belooft Google.

Beide partijen koppelen ook hun internetchatprogramma's. Daarmee maken ze een vuist tegen eenzelfde initiatief van Microsoft en Yahoo. Google hoopt daarnaast met AOL zijn videoaanbod te vergroten.