NEW YORK - De internetaanbieder America Online (AOL) en softwareconcern Microsoft gaan mogelijk de concurrentie aan met de populaire zoekmachine van Google. AOL-moederconcern Time Warner denkt er over om de zoekopdrachten van zijn gebruikers voortaan via de MSN-zoekmachine van Microsoft te laten verlopen. Dat maakte de zakenkrant The Wall Street Journal dinsdag bekend.

Klanten van AOL maken momenteel nog gebruik van de zoekmachine van Google voor hun zoekopdrachten. In ruil daarvoor draagt Google een deel van de advertentie-inkomsten af aan AOL. Dit zou vorig jaar 300 miljoen dollar zijn geweest. Time Warner en Microsoft zouden er ook over denken om hun verkoopafdelingen voor internetadvertenties op AOL en MSN samen te voegen.

Google en Microsoft zijn al maanden in gesprekken verwikkeld met Time Warner over een mogelijke deelname in AOL. Concrete bedragen zijn nog niet genoemd, maar Google en Microsoft zouden aanbiedingen hebben gedaan die de waarde van AOL op meer dan 22,5 miljard dollar zetten. De werkelijke waarde van de activiteiten van AOL zou ongeveer 10 miljard dollar bedragen.