AMSTERDAM - Zeker de helft van de Nederlanders beschouwt betalen via internet (bijvoorbeeld met creditcard) als onveilig. Slechts 31 procent vertrouwt erop dat dergelijke transacties eigenlijk altijd goed gaan. Dit gevoel van onveiligheid vormt veruit de belangrijkste belemmering om online geldtransacties te doen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder 500 volwassen internetters.

Ruim een kwart van de internetters doet weleens online betalingen. Voor degenen die wel eens online shoppen maar geen geldtransacties via internet doen, is onveiligheid verreweg de belangrijkste motivatie om niet te betalen via internet.

Van alle internettende Nederlanders doet 62 procent aan internetbankieren. Ook voor internetbankieren geldt dat de perceptie van onveiligheid veruit de belangrijkste reden is om de bankzaken op de traditionele manier te blijven regelen.

Van degenen die wel internetbankieren en/of geldtransacties doen via internet, maakt 37 procent zich weleens zorgen. Men vreest dan zelf slachtoffer te worden van internetfraude.

Schade

Maar liefst 55 procent van alle internetters verwacht dat men zelf voor de schade opdraait als onbekende computerfraudeurs via het internet geld van de rekening hebben afgeschreven. Dit is opvallend omdat in algemene zin de gedupeerde, als aan hem/haar niets te verwijten valt, schadeloos wordt gesteld en het risico bij de bank of internetprovider ligt.