AMSTERDAM - Ruim de helft van de Nederlanders maakt gebruik van internet om een nieuwe baan te vinden, terwijl voor tweederde van de bevolking het internet bijdraagt tot het leren van een nieuwe vaardigheid. Dit blijkt uit een in opdracht van Intel uitgevoerd onderzoek in zeven Europese landen, waaronder Nederland, naar de veranderde houding tegenover technologie en de steeds grotere rol hiervan in ons dagelijks leven.

Er wordt wel eens beweerd dat de bijdrage van digitale media aan kennisverwerving beperkt is, en die aan entertainment onbegrensd. Onderzoek in opdracht van Intel wijst echter uit dat Europeanen digitale en computertechnologie voor de meest uiteenlopende opleidings- en informatiedoeleinden gebruiken en daarmee, onder andere, hun carrièrekansen vergroten.

Bijna eenderde van de respondenten in het onderzoek gebruikt internet bijvoorbeeld ter ondersteuning van cursussen en opleidingen. Nederland zit met 27 procent flink onder het gemiddelde. 21 procent van de Europeanen vindt in het wereldwijde web een inspiratiebron voor een carrièreswitch of gebruikt het om een nieuwe baan te zoeken. Wat dit laatste betreft loopt Nederland voorop: 57 procent zoekt zijn heil op het net om een andere dienstbetrekking te vinden. In Groot-Brittannië is dat bijvoorbeeld maar 39 procent.

Ook bij het leren van een nieuwe vaardigheid, die de kansen op de arbeidsmarkt vergroot, geven we de toon aan: 68 procent van de Nederlanders gebruikt hier internet voor. Op dit gebied laten we de overige zes landen ver achter ons, met Frankrijk (19 procent) als hekkensluiter. 27 procent van de Nederlanders wendt zich tot het wereldwijde web teneinde een kwalificatie te verwerven die tot doel heeft de carrière te bevorderen. Hiermee volgen we Frankrijk (32 procent) op de voet. Italië en Groot-Brittannië blijven met 12 procent wat achter. Hoe dan ook: technologie blijkt het ultieme hulpmiddel om onszelf verder te ontwikkelen.