AMSTERDAM - Internetprovider Tiscali moet vier weken lang op zijn website een rectificatie plaatsen van reclames die het op televisie heeft gemaakt voor zijn ADSL-telefoonproduct. Dat heeft de rechter in Amsterdam donderdag bepaald in een door KPN aangespannen kort geding.

De rectificatie betreft de mededelingen dat 'bellen met Tiscali altijd gratis is' en de consument ongeveer '300 euro per jaar bespaart bij een gecombineerd abonnement ADSL en bellen met Tiscali'. Volgens de rechter zijn deze mededelingen misleidend en onrechtmatig jegens KPN.

Tiscali mag wel de mededeling doen 'Geen KPN meer nodig'. Die mededeling is feitelijk ook juist omdat bij het bellen via internet geen KPN-abonnement meer nodig is.

KPN had ook hiertegen bezwaar gemaakt. Het telecombedrijf vindt dat in dit geval reclame 'over zijn rug' wordt gemaakt. Maar volgens de rechter doet Tiscali de mededeling (op zijn website) op neutrale en voor KPN niet denigrerende wijze.

Tiscali zal de rectificatie plaatsen, zei een woordvoerster van het bedrijf. De tv-commercials worden inmiddels niet meer uitgezonden. Volgens haar is het oordeel van de rechter inzake de mededeling 'Geen KPN meer nodig' een doorbraak. KPN beraadt zich op eventuele vervolgstappen, zei een woordvoerder.