AMSTERDAM - Microsoft onderzoekt de optie om bekende desktopapplicaties gratis aan te bieden. Het zou gaan om de producten Works, Money en zelfs het besturingssysteem Windows. Dat ontdekte CNet dinsdag. De gratis software zou gefinancierd moeten worden door reclame-inkomsten.

"Zolang de online advertentiemarkt groeit en de inkomsten vanuit consumenten dalen, moeten we een online, gratis variant van onze software overwegen. Dit aangevuld met advertenties", zo schrijven medewerkers van Microsoft.

Het opmerkelijke idee zou zijn besproken tijdens een periodieke brainstormsessie (Thinkweek) van Microsoft afgelopen winter. De memo zijn dus al bijna een jaar oud. Medewerkers van het softwarebedrijf benadrukken dat de memo dan ook gezien moet worden als een brainstorm. Vooralsnog zijn er geen concrete plannen om Microsoft-producten uit te rusten met banners en ze gratis aan te bieden.

Concurrenten

Duidelijk is wel dat Microsoft ongerust is over de toekomst van sommige van zijn producten. Consumenten krijgen namelijk steeds meer mogelijkheden om te kiezen voor gratis producten, bijvoorbeeld voor de door reclame gefinancierde producten van Google. "Als concurrenten gratis software gaan aanbieden, dan moeten wij dat ook serieus overwegen", zo is te lezen in de memo. In de memo wordt ook gesproken over welke software zich het beste leent om online met reclame aan te bieden.

In de memo wordt ook gesproken over een gratis Windows met banners. Het probleem van Windows is alleen dat het publiceren van advertenties technisch moeilijk is. Windows heeft geen ingebakken functionaliteit heeft om banners te tonen. Een van de suggesties is een 'low-end' Windows te leveren met aangepaste programma's zoals Outlook Express en Windows Media Player die banners tonen. De memo merkt op dat het evenwel niet eenvoudig zou zijn om te voorkomen dat gebruikers de reclamerijke programma's door anderen vervangen.