AMSTERDAM - Inspiro en Blink, twee Nederlandse bedrijven, beginnen binnenkort met het aanbieden van advertenties via Bluetooth aan gsm's. Op korte termijn zal een groot telefoniebedrijf de technologie in zijn eigen winkels introduceren. "Het idee is om als mensen in de winkel staan ze een aanbieding toegestuurd krijgen. Komen ze in een andere vestiging, dan worden ze automatisch bekend", aldus een woordvoerder van Blink. Dat schrijft Emerce op haar site.

In Londen werd vorig jaar al een proef gedaan met advertenties via Bluetooth. In de stad hingen billboards die berichten stuurden naar mobieltjes met Bluetooth. Bijna twintig procent van de consumenten was bereid een om een advertentieclip voor het album X&Y van Coldplay te downloaden. De komende anderhalf jaar zal de technologie ook in maar liefst dertig Britse treinstations geinstalleerd worden.

De technologie van het Nederlandse bedrijf Inspiro is in staat om aan de hand van de Bluetooth chip te herkennen welk type gsm wordt gebruikt. "Niet alle schermen kunnen kleuren weergeven", zegt een woordvoerder van Inspiro.

Ongewenste reclame

Beide bedrijven willen wel toezien op een bombardement van ongewenste reclame. Het plan is dat de technologie alleen wordt toegepast in winkels. Bovendien betreft het hier een 'opt-in technologie'. De ontvangst van elk berichtje moet sowieso door de ontvanger worden bevestigd.