Klanten Postbank opnieuw bestookt met nep-mails

AMSTERDAM - Criminelen hebben het voor de derde keer gemunt op klanten van de Postbank die internetbankieren. Via een e-mail hebben de oplichters geprobeerd om de TAN-codes (Transactie Autorisatie Nummer) van de klant te ontfutselen. "Enkele tientallen klanten hebben hierover gebeld met de klantenservice", aldus een woordvoerder van de bank woensdag.

De code is nodig om geld via internet over te boeken. De klanten hebben een e-mail ontvangen met de aanhef "Lieve Postbank klant", die afkomstig zou zijn van het adres veiligheid@postbank.nl. Na het aanklikken van een link in het bericht wordt de klant op een vals inlogscherm gevraagd zijn TAN-codes in te voeren.

Bij deze vorm van computercriminaliteit, het zogenoemde phishing (van fishing, hengelen), versturen criminelen grote aantallen berichten die afkomstig lijken van een legitieme organisatie. Doel is de ontvanger persoonlijke informatie zoals inlogcodes te ontfutselen of spyware te installeren op de pc.

Tip de redactie