ABN AMRO stopt met het bekijken van betaalverkeer van klanten om gepersonaliseerde reclame te tonen. De bank wil afwachten of de handelswijze binnen de wet valt, schrijft de NOS donderdag.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) liet woensdag aan de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) weten dat analyses van betaalverkeer van klanten door banken niet is toegestaan volgens de privacywetgeving.

Bij ABN AMRO staat de verwerking van gegevens voor persoonlijke reclames standaard aan. Gebruikers kunnen zichzelf wel afmelden. Maar in dit geval is alleen een uitzondering onder de privacywet mogelijk als klanten vooraf expliciet om toestemming wordt gevraagd om klantgegevens te delen.

ABN AMRO zegt tegen de NOS dat het gebruik van betaalgegevens waarschijnlijk binnen de kaders van de wet valt, maar wil het gesprek met de AP afwachten om helderheid te krijgen. Tot die tijd stopt de bank met het analyseren en gebruiken van betaaldata.

Over het analyseren van de klantgegevens ontstond begin juni commotie toen bekend werd dat ING aanbiedingen aan klanten wilde gaan tonen op basis van hun betaalverkeer. Na inventarisatie van de Volkskrant bleek dat verschillende Nederlandse banken dat al langer doen.

De NVB noemde de conclusie van de AP te kort door de bocht. "Wat de AP nu doet is de wet invullen door bij voorbaat aan te geven dat gebruik (van betaalgegevens voor analyse, red.) in hun ogen 'waarschijnlijk' niet verenigbaar is", liet een woordvoerder weten aan NU.nl. "Zo algemeen kun je dat in onze ogen op basis van de wet niet stellen."