Google heeft het afgelopen jaar meer dan drie miljoen nepbedrijven van Google Maps verwijderd, meldt het bedrijf vrijdag in een blogpost.

Het gaat om niet-bestaande bedrijven die door gebruikers op Google Maps worden geplaatst om fraude mee te plegen. Dit doen zij bijvoorbeeld door geld te vragen voor gratis diensten of geld af te troggelen van nietsvermoedende consumenten.

Volgens Google wordt 90 procent van alle nepbedrijven al verwijderd voordat die überhaupt in Google Maps terechtkomen.

Ongeveer 250.000 nepbedrijven zijn van Google Maps verdwenen na meldingen van gebruikers. Google beëindigde vorig jaar ongeveer 150.000 accounts van gebruikers die nepbedrijven plaatsten op Google Maps.

Het bedrijf vecht al enkele jaren tegen nepbedrijven die aan Maps worden toegevoegd.

Reactie op The Wall Street Journal

Google reageert met de blogpost op een artikel over Google Maps-fraude dat donderdagavond werd gepubliceerd door The Wall Street Journal. De krant onderzocht onder meer twintig loodgietersbedrijven in New York en ontdekte dat er slechts twee daadwerkelijk op de aangegeven locaties de diensten aanboden die de ondernemingen volgens Google Maps leverden.

Meestal waren de Google Street View-beelden al een indicatie dat een bedrijf niet bestond. Zo staan op de aangegeven locaties van een aantal loodgieters zichtbaar woonhuizen of flatgebouwen.

Google stuurt meestal een kaart naar het adres van een pas aangemeld bedrijf of stuurt een e-mail met een code. Die methode vangt voornamelijk nepbedrijven die door een algoritme zijn aangemeld.