Examenkandidaten op middelbare scholen die het leerlingvolgsysteem Somtoday gebruiken, moesten door een rekenfout in het programma langer wachten op de uitslag. Het AD signaleerde de problemen woensdagochtend.

"Normaal worden de cijfers netjes door de scholen ingelezen", zegt een woordvoerder van Somtoday tegen NU.nl. "Wij wilden ze daar dit jaar mee helpen door het proces te automatiseren."

"Wij hebben dat van tevoren uitvoerig getest, maar toen het live ging, ging er iets niet goed in de berekeningen. Dat heeft te maken met het invoeren van de normeringen."

De zegsman doelt daarmee op de N-term, die wordt gebruikt om scores om te zetten in cijfers. Het automatische systeem dat de N-term moest invullen, zou dat alleen bij de eerste lichting examens correct hebben uitgevoerd. "Dan moet u denken: de eerste lichting is vmbo, de tweede is mavo."

Scholen moeten oplossing zelf doorvoeren

Het probleem was volgens de woordvoerder binnen een uur opgespoord. Alle scholen zijn op de hoogte gebracht van de oplossing, maar moeten deze wel zelf handmatig doorvoeren. Volgens Somtoday duurde het oponthoud uiteindelijk twee uur.

Somtoday is een van de twee meestgebruikte leerlingvolgsystemen van Nederland. Het andere programma heet Magister.

Somtoday wordt door ongeveer 35 procent van de Nederlandse scholen gebruikt, in totaal 190 scholen, maar het is onduidelijk hoeveel examenstudenten getroffen zijn.