De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kaart misleidende bitcoinadvertenties aan bij Facebook, in de hoop dat ze daarmee van het sociale medium verwijderd worden. Dat zegt een woordvoerder van de toezichthouder vrijdag op zakenzender BNR.

Op Facebook verschijnen al maanden advertenties waarin de namen en foto's van bekende Nederlanders misbruikt worden om mensen te overtuigen om zogenaamd in bitcoin te investeren. De situatie leidde eerder deze week tot een rechtszaak tussen Facebook en John de Mol.

"Wij kijken naar de advertenties en geven dan bij Facebook aan welke advertenties zij kunnen verwijderen omdat ze misleidend of nep zijn", zegt woordvoerder Nicole Reijnen in het programma De Ochtendspits.

De AFM gaat bijhouden welke misleidende advertenties de toezichthouder voorbij ziet komen en deze aan Facebook doorgeven, waarna het sociale medium actie kan ondernemen. Naast advertenties over bitcoin gaat de AFM ook reclame over andere misleidende financiële producten aangeven, verduidelijkt woordvoerder Reijnen aan NU.nl.

De AFM heeft aan Facebook gevraagd nader te bekijken wie de aanbieders van de misleidende bitcoinadvertenties zijn. Reijnen benadrukt vrijdag in gesprek met NU.nl dat de verantwoordelijkheid om deze malafide adverteerders aan te pakken bij het bedrijf zelf ligt.

Facebook valt formeel niet onder het toezicht van de AFM, omdat het bedrijf geen financiële instelling is. De waakhond kan Facebook daarom niet dwingen om bepaalde actie te ondernemen.