AMSTERDAM - De Nederlandse omroepen profiteren op internet van de start van het nieuwe tv-seizoen. In augustus groeide het bezoek aan de websites van de verschillende omroepen naar 20,9 miljoen. In de vergelijkbare periode in 2004 lag dit nog op 8,3 miljoen, dit blijkt uit onderzoek van Multiscope.

Waar in tv-land door de komst van Talpa de spoeling voor de speler eerder dunner lijkt te worden, weten alle omroepen op internet wel een absolute groei in unieke bezoekers te bereiken. Deels is dit te verklaren doordat steeds meer mensen in Nederland toegang hebben tot breedbandinternet. Daarnaast investeren de omroepen steeds meer in webtoepassingen. Ook heeft de komst van Talpa de andere omroepen op scherp gezet.

Ondanks een succesvolle introductie van Talpa op het internet houden de Publieke Omroep en RTL Nederland voorlopig stand als marktleiders op het internet. RTL Nederland groeit echter wel harder dan de Publieke Omroep. Het bereikspercentage van SBS Broadcasting is het laagst.

Binnen de Publieke Omroep dragen naast de portal (15 procent) de websites van de NOS (14 procent), BNN (6 procent), Tros (5 procent) en Vara (4 procent) het meest bij aan het percentage totaalbereik.

Talpa maakt een goede start op het internet. In de overall ranglijst van Multiscope Visiscan is de nieuwe omroep inmiddels gevestigd op een 18e positie. Dit heeft Talpa mede te danken aan de multimediatoepassingen van Big Brother.

In al het omroep geweld op internet blijft SBS Broadcasting vooralsnog achter. Het bereikspercentage groeide in een jaar van 10 procent naar 14 procent, maar dit is onvoldoende om een serieuze bedreiging te kunnen zijn voor de Publieke Omroep, RTL Nederland en Talpa.