BREDA - Nintendo doet met zijn nieuwe spel Nintendogs een beroep op de sociale en zorgzame kant van de gamer. In dit spel neemt de speler de virtuele opvoeding van een puppy voor zijn rekening. De game voor de draagbare spelcomputer Nintendo DS is momenteel een groot verkoopsucces in Japan en de Verenigde Staten. De spelcomputerfabrikant organiseert vanaf zaterdag een tour door Nederland om 'Nintendogs' te promoten.

Nintendogs werd eind augustus succesvol in de Verenigde Staten gelanceerd; binnen een week ging het computerspel een kwart miljoen keer over de toonbank. Daarmee werd het spel meteen de bestverkopende nieuwe spelserie aller tijden in dat land. Eerder dit jaar ging ook Japan overstag voor de puppy's. In vier weken tijd werden er 400.000 exemplaren van het spel verkocht.

Klik hier voor een flash-filmpje van het spel

Volgens pr-manager Van Dort van Nintendo Benelux zijn gezien het wereldwijde succes ook de verwachtingen voor Nederland hooggespannen, maar over het precieze aantal games dat Nintendo in Nederland denkt te verkopen, wil Van Dort zich niet uitlaten. Nintendogs is vanaf 7 oktober in Nederland te koop.

Het is afwachten of de puppy's in Nederland net zo populair worden als de Tamagotchi eind jaren negentig. Ook bij dat speelgoedhondje moest de bezitter de zorg van het beestje op zich nemen. Op diverse Nederlandse spelfora wordt al reikhalzend naar het spel met de honden uitgekeken.

Het computerspel zal in drie verschillende varianten verschijnen. In elke versie kan de speler kiezen uit een zestal verschillende hondensoorten, zoals bijvoorbeeld een Labrador, een Chihuahua of een herder. De bedoeling van het spel is dat de nieuwe hondeneigenaar zijn nieuwe huisdier een goede opvoeding geeft. De speler kan met zijn hond spelen, hem uitlaten en meedoen aan wedstrijden. Als de hond niet genoeg aandacht krijgt, bestaat de kans dat de puppy er (tijdelijk) vandoor gaat.