AMSTERDAM - Websites die gebruik maken van een gratis Nedstat Basic teller tonen sinds deze week pop-up advertenties. De nieuwe eigenaar van de populaire teller, Ad Pepper Media, stelt dat opdringerige reclame noodzakelijk is, vanwege de hoge kosten van de bezoekersteller. Veel gebruikers zijn onaangenaam verrast door de plotselinge pop-ups en kondigen aan de teller te verwijderen. Dat schrijft Webwereld op haar site.

Ad Pepper nam de gratis teller op 14 juli over. Vorige week veranderde het bedrijf de naam van de dienst in Webstat4U. Daarnaast begon het met het tonen van pop-ups op de websites die gebruik maken van de teller. Volgens directeur Niels N�ssler van Ad Pepper is het tonen van pop-ups noodzakelijk. "De kosten voor brandbreedte, onderhoud en ontwikkeling zijn extreem hoog."

Volgens Nüssler zijn gebruikers ruim van te voren op de hoogte gesteld. "We hebben de wijziging gecommuniceerd op onze site en in e-mails aan alle gebruikers." N�ssler hoopt dat de advertenties niet ten koste gaan van het goede imago van Nedstat Basic. Volgens N�ssler is Nedstat Basic "het meest gebruikte gratis statistiekengereedschap ter wereld en waarschijnlijk ook het meest gerespecteerde".

Nedstat Basic wordt op meer dan een miljoen niet-commerciele webpagina's gebruikt.