Facebook laat het personeel van een bedrijf uit India statusupdates die op het sociale netwerk zijn gedeeld analyseren om kunstmatige intelligentie te trainen. Dat bericht persbureau Reuters na verklaringen van medewerkers van het bedrijf.

Gebruikers kunnen via statusupdates onder meer teksten, foto's, video's, screenshots, hun humeur en evenementen delen. Ook kunnen zij hun update toevoegen aan hun persoonlijke 'Verhaal'.

De medewerkers van het Indiase bedrijf, Wipro, zeggen dat het werk hen een kijkje geeft in het dagelijks leven van miljoenen Facebook-gebruikers. Hun taak bestaat uit het analyseren van de inhoud van de statusupdate en het bericht vervolgens annoteren. Wipro analyseert in ieder geval statusupdates in het Engels, Hindi en Arabisch.

Kunstmatige intelligentie is een verzamelterm voor verschillende technieken waarbij een computer kan 'leren' om deels zelfstandig een specifieke taak uit te voeren. De technologie kan ingezet worden bij onder meer tekst- en beeldherkenning.

Het personeel van Wipro analyseert en labelt de geplaatste statusupdates om Facebooks algoritmes voor zijn nieuwsoverzicht te 'trainen'. De geannoteerde berichten helpen Facebooks automatische systemen om te bepalen welke berichten bovenaan moeten verschijnen.

Facebook: Beleid dat data geanalyseerd worden

Het bedrijf achter Facebook en Instagram bevestigt in gesprek met Reuters dat het werk van het Indiase bedrijf een van de ongeveer tweehonderd projecten is waarbij afbeeldingen worden geannoteerd.

Een woordvoerder van Facebook laat aan het persbureau weten dat het beleid van het bedrijf, waar Facebook-gebruikers mee akkoord dienen te gaan, vermeldt dat de data die gebruikers delen door Facebook of derden geanalyseerd kunnen worden.

In die voorwaarden wordt niet expliciet vermeld dat de berichten ook door mensen, in plaats van door computersystemen, geanalyseerd kunnen worden.

Indiaas bedrijf analyseerde berichten vanaf 2014

Facebook startte het project met Wipro in april 2018. In eerste instantie werden 260 medewerkers van het Indiase bedrijf opgedragen om onder meer statusupdates die sinds 2014 geplaatst zijn te analyseren.

In december, nadat de berichten die sinds 2014 zijn geplaatst waren geannoteerd, kromp het aantal mensen die aan het project werkten naar dertig personen. Zij blijven geplaatste berichten van de voorgaande maand labelen.

Het werk dat Wipro voor Facebook uitvoert, zou in ieder geval tot het eind van 2019 blijven voortduren.