AMSTERDAM - Internetgigant Yahoo heeft de Chinese autoriteiten geholpen om de journalist Shi Tao op te sluiten wegens het zogenaamd onthullen van staatsgeheimen aan buitenlanders. Die beschuldiging heeft de Franse mediawaakhond Reporters sans Frontières geuit na bestudering van Shi's rechtszaak.

Yahoo verstrekte informatie die de autoriteiten hielp bij het traceren van een e-mail die Shi verstuurde met het yahoo-mailprogramma. In de e-mail becommentarieert hij beperkingen die zijn opgelegd aan de Chinese media. Shi, een voormalige verslaggever van de publicatie Contemporary Business News, werd in april tot tien jaar gevangenisstraf veroordeeld. Zonder de hulp van Yahoo zou Shi waarschijnlijk niet zijn veroordeeld, zei woordvoerster Lucie Morillon van Reporters sans Frontières.

Bedrijven als Microsoft, Google en Yahoo worden er regelmatig van beschuldigd te proberen de Chinese autoriteiten op allerlei manieren voor zich te winnen. De Chinese markt is voor hen een potentiële goudmijn.