Muziekstreamingdienst Spotify heeft 100 miljoen abonnees die maandelijks voor de dienst betalen, blijkt maandag uit de recentste kwartaalcijfers van het Zweedse bedrijf.

Het aantal premiumklanten steeg met vier miljoen in een kwartaal tijd. In het afgelopen jaar zag de muziekstreamingdienst het aantal klanten met 32 procent groeien.

Spotify denkt dat het aantal betalende klanten vooral is gegroeid door een promotieactie in de Verenigde Staten, waar klanten met een familieabonnement een gratis Google Home Mini-speaker toegestuurd kregen.

Tel je de klanten met een gratis account en een betaald abonnement bij elkaar op, dan zijn er maandelijks 217 miljoen mensen actief op Spotify. Ook dat aantal is gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Het gaat om een toename van 26 procent.

Hogere omzet, minder verlies

Het bedrijf rapporteerde een omzet van 1,5 miljard euro, een stijging van 33 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Van de omzet is 1,39 miljard afkomstig uit de abonnementsdiensten, terwijl de rest uit advertentie-inkomsten komt.

Hoewel de omzet en het gebruikersaantal steeg, boekte Spotify een verlies van 142 miljoen euro. Dat is 27 miljoen euro minder dan in de eerste drie maanden van 2018.