Het Britse zwangerschaps- en babybedrijf Bounty heeft maandenlang persoonlijke informatie van klanten doorverkocht aan derden, zonder hen daar goed over te informeren. De privacywaakhond van Groot-Brittannië heeft het bedrijf een boete van 400.000 pond (zo'n 463.000 euro) opgelegd.

De toezichthouder concludeert dat Bounty tussen juni 2017 en april 2018 persoonlijke gegevens van minimaal 14,3 miljoen mensen doorverkocht. In een aantal gevallen werden de gegevens in een jaar tijd zeventien keer verhandeld.

Bounty verzamelde de data door moeders en aanstaande moeders zich te laten registreren via zijn website en app, via de verkoop van producten aan aanstaande moeders en van moeders in ziekenhuisbedden die net waren bevallen.

Het ging bijvoorbeeld om informatie over iemands zwangerschap of de geboortedatum en de naam, en het geslacht en geboortedatum van een pasgeboren kind. Daarnaast verzamelde het bedrijf de volledige namen en geboortedata van ouders, e-mailadressen, huisadressen en postcodes. De app verzamelde ook locatiegegevens.

De 34,4 miljoen privégegevens werden doorverkocht aan 39 bedrijven, waaronder de datahandelaren Acxiom, Equifax, Indicia en Sky. Dit soort bedrijven kopen op grote schaal persoonlijke data, om die vervolgens in te zetten of door te verkopen voor onder meer marketingdoeleinden.