Facebook heeft vrijdag zijn bibliotheek met politieke advertenties voor Nederland en de rest van de Europese Unie online geplaatst. In het overzicht kunnen gebruikers advertenties van politieke partijen en over politieke onderwerpen terugvinden.

Met de advertentiebibliotheek komt Facebook tegemoet aan druk van beleidsmakers in de Europese Unie om meer transparantie te bieden rondom politieke advertenties op sociale media. Eerder maakte het bedrijf de advertentiebibliotheek al beschikbaar in de Verenigde Staten.

In de advertentiebibliotheek voor Nederland kunnen gebruikers zoeken naar politieke partijen, zoals GroenLinks of Forum voor Democratie. Facebook laat vervolgens zien welke Facebook-pagina's aan de betreffende zoekterm gekoppeld zijn en welke politieke advertenties die pagina toont.

Ook Facebook-pagina's die niet expliciet zijn verbonden aan een politieke partij maar wel adverteren over politieke onderwerpen, moeten in de bibliotheek terechtkomen. Het gaat om onderwerpen zoals migratie en Zwarte Piet. Een exacte lijst van onderwerpen maakt Facebook niet openbaar.

In de zoekresultaten verschijnt meer informatie over de Facebook-pagina, zoals wanneer de pagina gemaakt is en in welk land de beheerders zich bevinden.

Facebook geeft beperkt informatie

Bezoekers die op Facebook of Instagram een politieke advertentie tegenkomen, kunnen dat merken door een markering van het bedrijf. Facebook-pagina's die terug te vinden zijn in de advertentiebibliotheek, worden niet expliciet op de twee sociale media gemarkeerd.

Ook vertelt Facebook mensen die de advertentiebibliotheek bezoeken voor meer informatie niet op welke specifieke doelgroep de Facebook-pagina zijn advertentie heeft gericht.

Vanaf half april voegt Facebook wel globale informatie toe over de demografische gegevens van mensen die advertentie bereikt, en hoeveel de advertentie ongeveer gekost heeft. Facebook gaat voor deze twee categorieën een indicatie geven, maar geen exacte cijfers bekendmaken.

Naast Facebook openen ook andere grote online platformen een overzicht met politieke advertenties in de Europese Unie. Twitter heeft zijn bibliotheek voor Europa op 11 maart geopend. Google volgt in april.