De president van Microsoft, Brad Smith, roept grote techbedrijven en socialemediaplatformen op beter samen te werken om te zorgen dat het internet veilig blijft. Hij schrijft in een blogpost dat de industrie ervan moet leren dat de video van de aanslag in Nieuw-Zeeland zo snel verspreid kon worden.

De man achter de aanslagen in Christchurch livestreamde de aanslag en deze beelden kwamen op verschillende sociale media terecht, waaronder Facebook, YouTube en Instagram. De beelden werden duizenden keren bekeken voordat Google en Facebook het uploaden konden tegengaan.

Smith schrijft dat "dit soort individuen online platforms gebruikt om de meest donkere kant van de mensheid te laten zien" en dat "hier meer aan gedaan moet worden". Hij roept andere grote techbedrijven op meer samen te werken en met concrete maatregelen te komen.

Volgens Smith zijn er al goede stappen gezet om verspreiding van dit soort content tegen te gaan, maar dat bedrijven nog meer verantwoordelijkheid moeten nemen. "We moeten ons niet afvragen wat technologie kan doen om dit probleem te verminderen, maar hoe we het kunnen oplossen."

Bij de aanslag op twee moskeeën in Christchurch kwamen op 15 maart vijftig mensen om het leven.