Google komt in april met zijn bibliotheek voor politieke advertenties in de Europese Unie. Dat bevestigt een woordvoerder van Google woensdagavond aan NU.nl.

In de online bibliotheek kunnen gebruikers doorzoeken welke personen of organisaties politieke advertenties heeft gekocht, op welke doelgroep deze zijn gericht en hoeveel voor de advertenties betaald is.

Met de bibliotheek komt Google tegemoet aan wensen van Europese beleidsmakers voor meer transparantie omtrent politieke advertenties. In augustus 2018 kwam Google in de Verenigde Staten al met een bibliotheek voor politieke advertenties.

Ook andere grote spelers werken aan online overzichten die meer transparantie moeten bieden. Twitter heeft zijn doorzoekbare overzicht voor politieke advertenties in de Europese Unie op 11 maart online geplaatst. Facebook heeft eerder bekendgemaakt zijn bibliotheek voor politieke advertenties eind maart uit te brengen.

Brussel heeft bij grote techbedrijven aangedrongen om hun advertentiebibliotheken in ieder geval voor de Europese Parlementsverkiezingen van mei 2019 online te hebben.