Facebook gaat zijn advertentieplatform aanpassen om het faciliteren van discriminatie op basis van gender en leeftijd tegen te gaan. Het is niet langer toegestaan om gericht te adverteren op leeftijd, gender of postcode bij berichten omtrent huiszoeking, personeelswerving en kredietverstrekking.

De maatregel is het resultaat van een schikking met onder meer de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie ACLU. Die spande in september een rechtszaak aan tegen Facebook voor het faciliteren van discriminatie.

De ACLU vreest dat de advertentiecategorieën ervoor zorgen dat potentiële werknemers of aanvragers van een lening worden uitgesloten, omdat een Facebook-advertentie hen door de selectiecriteria niet bereikt.

Discriminatie was op Facebook al niet toegestaan, maar de advertentiecategorieën kunnen het wel faciliteren. De ACLU wijst ook op indirecte advertentiecategorieën die discriminatie faciliteren, zoals 'voetbalmoeders' of 'Kwanzaa-vierders' (een jaarlijks feest om de Afro-Amerikaanse cultuur te eren).

In augustus werd bekend dat ook het Amerikaanse ministerie voor Volkshuisvesting een officiële klacht heeft ingediend over discriminerende advertentie-opties op Facebook.