DEN HAAG - De reclame van kabelbedrijf Casema over de snelheid van zijn internetdienst Wanadoo was niet misleidend. Dat heeft de president van de rechtbank in Den Haag maandag bekendgemaakt. De uitspraak veroorzaakte grote teleurstelling bij de Consumentenbond, die het kort geding had aangespannen, maar niet in beroep gaat.
Casema

De Consumentenbond vindt dat Casema in een advertentie de snelheid van Wanadoo, internet via de kabel, te gunstig voorspiegelt. In de advertentie wordt de snelheid van kabelinternet vergeleken met de ADSL-verbindingen MxStream Basis en Fast (snel internet via de telefoon). De snelheid van het kabelinternet is in de advertentie een gemiddelde, gebaseerd op de internetdiensten van zowel Casema als Essent en UPC. De advertenties stonden in juni in de Volkskrant, de Telegraaf en het Algemeen Dagblad.

De gemiddelde snelheid van kabelinternet in de advertentie was echter hoger dan de werkelijke snelheid van Casema's Wanadoo, die volgens de Consumentenbond "als langzaamste uit de bus" kwam. Misleidende reclame, vond de criticaster, die maandag echter geen gelijk kreeg van de rechter.

"We zijn heel verbaasd", reageert een woordvoerster van de Consumentenbond. "In de advertentie wordt het woord gemiddeld gebruikt. De rechter vindt dat er dan bij de lezer een lichtje moet gaan branden. Wij vinden echter dat je op basis van vergelijkende reclame een goede afweging moet kunnen maken."

Volgens een woordvoerder van Casema was de advertentie niet bedoeld als een product- maar bewustwordingsreclame. "In PC Magazine had een artikel gestaan over internetsnelheden. In reactie daarop hebben Casema, UPC en Essent willen aantonen dat internet via de kabel helemaal niet langzamer hoeft te zijn." De zegsman erkent dat Wanadoo langzamer is dan de diensten van UPC en Essent, "maar we zijn ook goedkoper".

Beu

Casema is het beu dat de Consumentenbond het kabelbedrijf "telkens weer" onder vuur neemt, aldus de zegsman. Als voorbeeld noemt hij de brief die de Consumentenbond donderdag naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stuurde. De bond hoopt dat de NMa de overname van Casema door de Amerikaanse Liberty Media Corporation afkeurt. Liberty heeft namelijk ook grote belangen in UPC en diens moederbedrijf UnitedGlobal Com. Hierdoor krijgen de Amerikanen een te dominante marktpositie, meent de bond.

Casema stuurt nog deze week een brief naar Consumentenbond-directeur F. Cohen. "Hoewel de rechter ons gelijk heeft gegeven, hebben we toch opnieuw een flinke deuk in ons imago opgelopen. We willen nu wel eens een fatsoenlijk gesprek met de bond", zegt de woordvoerder van Casema.

De Consumentenbond ontkent telkens weer zijn pijlen op Casema te richten. "Wel is het zo dat bij ons veel klachten binnenkomen over Casema en dat we het bedrijf daarom onze aandacht heeft." De woordvoerster verwacht dat de bond welwillend tegenover een gesprek staat.

/NETConsumentenbond sleept Casema voor de rechterConsumentenbond: Casema liegt over kabelsnelheid