ARNHEM - De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is erin geslaagd het merendeel van de 226 geblokkeerde nl-domeinnamen via loting van de hand te doen. Dat heeft een woordvoerder van SIDN woensdag bekendgemaakt. De domeinnamen werden eerder niet vrijgegeven, omdat ze een te algemeen karakter hebben.
SIDN

De aangekondigde vrijgave van domeinnamen als galerie.nl en restaurant.nl ontketende begin dit jaar een hoos aan inschrijvingen. Tussen 27 februari en 10 april ontving de SIDN duizenden aanvragen waarvan er 4456 geldig waren.

Door de grote belangstelling heeft de procedure veel tijd gekost. "Al die inschrijvingen zijn uitgebreid gecheckt", vertelt de SIDN-zegsman. De winnaars hebben de SIDN overigens niets hoeven betalen voor hun domeinnamen.

"Galerie.nl is een hele goede naam om te hebben", zegt M. Binnema van ArtOlive.com, de internetsite voor de uitleen en aankoop van kunst. "Als geïnteresseerden galerie.nl intypen komen ze bij ons terecht." Er zijn geen plannen om galerie.nl anders te gebruiken dan als link naar de eigen website.

Op vijftien domeinnamen kwam geen enkele respons. Het betreft onder meer kerkvoogdij.nl, berg-sport.nl en jeugdpsychiatrie.nl. De SIDN gaat ook deze domeinnamen vrijgeven, maar de woordvoerder wil niet vertellen wanneer. "Om te voorkomen dat ze direct worden weggekaapt door personen of bedrijven die in domeinnamen handelen."

Inpikken

De SIDN is er echter bij de loting ook niet in geslaagd te voorkomen dat handelaren domeinnamen inpikten. Zo staan veiling.nl, keukens.nl en autosport.nl nu overduidelijk in de etalage. De SIDN registreerde woensdag overigens de 750.000ste nl-domeinnaam, autowatch.nl.

Met een totaal van 359 inschrijvingen was verzekeringen.nl verreweg de populairste domeinnaam. Het winnende lot kwam in handen van verzekeraar Achmea, die ook met verzekeringsmaatschappij.nl aan de haal ging. "Net als andere verzekeraars geloven we sterk in het internet voor het aanbieden van onze producten", stelt een Achmea-voorlichter.

Loting

De loting was aan allerlei regels gebonden. Zo gaf de SIDN slechts één domeinnaam per organisatie weg. Het criterium daarbij was echter het inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel. Daarvan maakte onder meer Achmea slim gebruik. "We hebben met diverse dochters ingeschreven om zo meer kans te maken", vertelt de Achmea-woordvoerder.

Ook het Stedelijk Museum in Amsterdam maakte een omtrekkende beweging, omdat het vreesde dat de gelijknamige domeinnaam in andere handen zou vallen. "Diverse mensen hebben toen aangeboden voor ons mee te doen aan de loting", erkent een woordvoerder van het Stedelijk Museum. Uiteindelijk waren er maar vier geldende inschrijvingen en is de naam nu eigendom van de Stichting Stedelijk Museum Business Club.