Disney zou vooralsnog zijn gestopt met advertenties op YouTube. Het reactiesysteem van het videoplatform zou worden misbruikt door een netwerk van pedofielen, meldt persbureau woensdag Bloomberg op basis van anonieme ingewijden.

Een vlogger ontdekte onlangs dat YouTube-gebruikers het reactiesysteem misbruiken. Ze zoeken naar video's waarin kinderen toevallig houdingen aannemen die ze opwindend vinden. Vervolgens delen ze de exacte tijd waarop dit gebeurt in de reacties, zodat anderen het beeld makkelijk kunnen terugvinden.

Ook wijzen leden van het pedofielennetwerk elkaar op video's waarin kinderen te zien zijn en uploaden zij compilaties van materiaal dat zij in andere video's hebben gevonden.

Eerder maakten voedingsmiddelenconcerns Nestlé en Dr. Oetker en Fortnite-maker Epic Games bekend voorlopig geen YouTube-advertenties te kopen. Op sommige video's die misbruikt werden, waren advertenties van Disney en Nestlé te zien.

Bij de video's die vlogger Matt Wattson ontdekte, was in de afgelopen zestig dagen zo'n 8.000 dollar aan advertenties gespendeerd, schrijft Bloomberg op basis van een YouTube-woordvoerder.

"Alle inhoud - inclusief reacties - die minderjarigen in gevaar brengt, is afgrijselijk", aldus de woordvoerder. "We hebben duidelijke richtlijnen die dit op YouTube verbieden. We hebben onmiddellijk actie ondernomen door de accounts en kanalen te verwijderen, illegale handelingen aan de autoriteiten te melden en onaangename reacties uit te schakelen."