Twitter gaat in de Europese Unie vanaf 11 maart alleen politieke advertenties toestaan van partijen die zich vooraf bij het sociale medium hebben aangemeld. Op die manier wil het bedrijf bij politieke adverteerders transparantie afdwingen.

Adverteerders in de Europese Unie, Australië en India kunnen zich vanaf dinsdag aanmelden om vanaf 11 maart politieke advertenties te mogen plaatsen.

Op die manier moet het voor Twitter-gebruikers duidelijker worden wie voor een advertentie heeft betaald en welke doelgroep de adverteerder met zijn bericht wilde aanspreken.

Gebruikers kunnen op een centrale plek zoeken naar advertenties waarin steun wordt uitgesproken voor een politieke partij of kandidaat. Daar staat onder meer welk bedrag voor de advertentie betaald is.

In de tijdlijn van gebruikers staat een disclaimer die duidelijk moet maken dat het om een politieke advertentie gaat en welke partij voor de advertentie betaald heeft.

Sociale media zoals Twitter en Facebook zijn onder druk gezet en aangespoord om desinformatie tegen te gaan. Het transparantiebeleid gold in aanloop naar de Amerikaanse congresverkiezingen van november al in de Verenigde Staten.

In Europa vinden in mei verkiezingen voor het Europees Parlement plaats.