Techbedrijven als Google en Amazon moeten bedrijven volgens nieuwe EU-regels inlichten hoe producten op hun platforms worden gerangschikt. Zo moeten oneerlijke handelspraktijken van online bedrijven en appwinkels worden tegengegaan.

De nieuwe regels zijn gericht op onder meer Google Play, de App Store van Apple, de Microsoft Store en eBay. Ook Facebook en Yahoo krijgen met de regels te maken.

De Europese Commissie legde Google in 2017 een boete van ruim 2,4 miljard euro op vanwege machtsmisbruik met zijn zoekmachine. Google zou zijn eigen prijsvergelijker Google Shopping hebben voorgetrokken in zijn zoekresultaten, ten opzichte van concurrenten als TripAdvisor en Amazon. Zo gaf Google zichzelf een oneerlijk voordeel.

Om dit soort praktijken tegen te gaan, zijn nieuwe regels opgesteld. Eurocommissaris Andrus Ansip (Digitale Markt) zegt handelsplatforms transparanter te willen maken. "Tegelijk moeten de voordelen van de online platforms voor consumenten en bedrijven worden beschermd", zegt hij.

EU-landen moeten regels nog goedkeuren

In de regels staat dat bedrijven een intern systeem moeten opzetten om klachten af te handelen. Ook moet er een manier komen waarop digitale handelsplaatsen problemen van klanten op kunnen lossen, bijvoorbeeld via bemiddelaars. Dat zou het aantal rechtszaken rond dit soort platforms moeten verminderen.

De regels werden door onderhandelaars van het Europees Parlement en de Europese Commissie definitief gemaakt. Voordat de wet definitief in werking treedt, moeten de regels nog goedgekeurd worden door de EU-landen.